8 rad k uvolnění stresu při rozhodování

Víte, jak se říká psychologickému jevu, kdy je člověk neschopen se rozhodnout a zvolit si z více nabízených možností? Jedná se o rozhodovací paralýzu (anglicky decision paralysis).

Dnešní doba nabízí nespočet možností a variant. Nicméně, je nám to ku prospěchu? Na první pohled ano, avšak čím více možností máme, tím těžší rozhodování je. V konečném důsledku nás to stojí cennou energii, jsme méně spokojení a zvyšuje se míra stresu.

Pojďme se podívat na tipy, které vám s rozhodováním pomůžou. Cílem těchto tipů je šetřit si cennou energii a hlavně být se svým rozhodnutím spokojený.

woman-570883_960_720

1. Snižte počet možností

Uvedu reálný příklad. Jste v obchodě a přemýšlíte, že si koupíte nové boty. V prvním momentě vás zavalí různé značky, barvy, tvary a druhy bot. Už v tomto momentě je těžší dělat jakákoliv rozhodnutí.

Je vědecky dokázáno, že čím víc máme variant, tím méně finálních rozhodnutí provedeme. Je tedy důležité omezit své možnosti a vědomě se zbytečně nevystavovat velkému množství voleb. Dnešní svět je nakloněný příležitostem, nicméně je vhodné své možnosti omezit a následně udělat výběr/rozhodnutí. Při menším počtu alternativ je rozhodnutí jednoduší.

2. Zavřete si zadní vrátka

Jestliže v obchodě boty koupíme, může nastat pozdější dilema. Měl jsem si ty boty vůbec kupovat? Nebylo by lepší peníze raději vložit do něčeho jiného? Užiji je (bot mám přeci hodně)? A to nemluvím o tom, že lidé mohou zvažovat, zda vůbec vybrali ty správné.

Při výzkumu na Harvardu bylo dokázáno, že pokud má člověk možnost své rozhodnutí změnit, je méně spokojený a šťastný než ten, který možnost volby nemá. Jestliže tedy můžeme naše boty vrátit, dělá nás to méně spokojenými, než kdybychom tuto volbu neměli.

Z jakého důvodu?

Je to jednoduché, ten kdo nemůže své rozhodnutí změnit, nemá již o čem přemýšlet. Pokud máte naopak možnost změny, zvažujete vrácení a milion dalších otázek (anglicky se tomu říká overthinking – nadměrné přemýšlení). V konečném důsledku nejsme spokojeni ani tehdy, kdy možnost vrácení (příp. změny) vyprší.

Nesnažte se stále měnit svá rozhodnutí. Je to jako s ženou. Vždy se najde nějaká lepší, hezčí a chytřejší. Nicméně vy jste si tu svoji vybrali z nějakého důvodu, milujete ji.

Buďte šťastní s tím, co máte.

3. Snižte své očekávání

Jestliže snížíte své očekávání, bude každé rozhodnutí správné a pravděpodobně vás uspokojí. S nízkým očekáváním vás můžou okolnosti příjemně překvapit a potěšit. V opačném případě, není žádné rozhodnutí dost dobré.

Naučte se na věcech hledat to dobré.

4. Nelitujte svých rozhodnutí

Když už se pro něco rozhodnete, nelitujte toho. Rozhodli jste se z nějakého důvodu a není nutné se otáčet zpět. Ano, mohli jste mít jiné vzdělání, dělat jinou práci, mít jiného partnera. Jenže nemáte. Naše přemýšlení unavuje, ničí vztahy a dělá nás nespokojené.

Žádné rozhodnutí není tak špatné, aby na něm nešlo najít něco hezkého.

5. Určete si priority

Když si určíte priority, bude pro vás rozhodnutí výrazně jednodušší. Zamyslete se nad tím, co je pro vás v životě důležité. Rodina? Kariéra? Přítel? Otázek může být nekonečně. Jestliže si ale seřadíte žebříček svých priorit, rozhodování zrychlíte a budete spokojenější. A o to, abyste byli spokojení, tu přeci celou dobu jde.

6. Delegujte nedůležité rozhodnutí

Každodenně děláme mnoho rozhodnutí, které pro nás nejsou životně důležité. Podělte se o ně s ostatními a nechte si pomoct. S partnerem jste tým a pokud máte práce nad hlavu, určitě vám rád pomůže. Nehledě na to, že pokud necháte rozhodovat ostatní, získají pocit důležitosti a naučí se zodpovědnosti.

7. Nachystejte si věci

Tento tip mám opravdu rád, hlavně v neděli večer. Proč? Protože mi ušetří pondělní energii. O co tedy jde?

  • V neděli večer si nachystám oblečení na následující den. Ráno člověk neví, co prvního chytnout do ruky. Večer se rozhoduje jednodušeji. Ženy možná odvětí, že neví, jakou budou mít ráno náladu a na co budou mít chuť. Nicméně i přes to se dá část věcí nachystat předem.
  • Nachystám si podklady a věci do práce/školy. Vše si uklidím do tašky. Výsledek? Nic nezapomenu. Pokud ráno musíte udělat mnoho úkolů, garantuji, že minimálně jednu věc zapomenete. A vsadím se, že to bude zrovna ta nejdůležitější.

V ideálním případě mé ráno vypadá tak, že vstanu, ihned se obleču a provedu hygienu. U snídaně se následně proberu a vezmu si předem nachystané podklady. Někteří mohou zařadit rozcvičku nebo se nakopnout jedním z několika tipů.

8. Vytvořte si návyky

Svůj den začínám jedině návyky. V posteli se protáhnu, poděkuji za možnost dalšího krásného dne a vypiji sklenici vody. Takto si můžete vytvořit návyky i v průběhu dne.

Chcete začít běhat, ale máte problém začít?

Řekněte si, že půjdete každou sobotu. Nyní jste udělali první krok ke každotýdennímu návyku. Proto, aby byl jednodušší, využijte rad známých sportovců:

  • dejte si boty k posteli ať je ráno nemusíte hledat
  • nachystejte si běžecké obleční na noční stolek, nebo v něm jděte přímo spát
  • oblečte se, obujte se, a vyjděte před dům (nemusíte běžet, jen jděte ven)
  • když už budete venku a oblečení, můžete pomalu začít
  • po běhu se odměňte zdravou snídaní (ovoce, zelenina a vejce).

running

Odpojte se a soustřeďte se

Děkuji, že jste dočetli až sem, proto se nyní odpojte od internetu a užijte si svého života.

Prosím, sdílejte článek aby pomohl co nejvíce lidem.
Krásný den

Inspirace: výzkum, Dan Gilbert, Barry Schwartz

, , , , , ,

Related Posts

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Fill out this field
Fill out this field
Zadejte prosím platnou emailovou adresu.

Menu